Self love

Gepubliceerd op 21 juni 2019 om 17:00

Self love

 

Steeds vaker zie ik artikelen over self-love of zie het voorbij komen in een boek.Voordat ik ga vertellen wat self-love betekent, vertel ik eerst waarom ik dit onderwerp belangrijk genoeg vind om een blog over te schrijven.

 

Ongeveer 2 jaar geleden zat ik in een dip. Er veranderde veel. het was net uit met mijn toenmalige vriend. Ik moest verhuizen en toen ging ik nadenken over mijn toekomst en ik werd er onzeker van . Daarnaast twijfelde ik nog erg aan mezelf, kan wel een woning vinden, kan ik wel alleen zijn als ik mijn huisje krijg. En steeds meer van zulke twijfels zorgde ervoor dat ik in een dip terecht kwam. Voor de kerst kreeg ik van mijn vriendinnetje Melida een mooi kerstcadeau namelijk; het boek 'The Dear Queen Journey' van Sylvester McNutt.

In dit boek heb ik voor het eerst geleerd wat 'self-love' betekend. In het boek heeft Sylvester McNutt het veel over hoe je beter van jezelf kan houden. Hij praat over zijn verleden en hoe hij op het punt is gekomen om van zichzelf te houden. Hij beschreef zijn gedachten, gevoelens  en verleden zodat je als lezer een goed beeld kan krijgen waar hij was in dat punt van zijn leven. Hij wist dat hij het verdiende om liefde te voelen elke dag. Zijn self-love journey heeft hem de kans gegeven om te helen van zijn verleden en om verder te gaan. Sylvester gelooft dat wij allemaal liefde verdienen en het begint bij onszelf. Deze informatie is voor mij veel gaan betekenen. Ik begon weer in mezelf te geloven. Hiervoor moest ik wel een aantal dingen veranderen. Ik ben affirmaties gaan opzeggen gedurende de dag. Dan zei ik dingen zoals: ik ben het waard, ik hou van mezelf omdat ik niet opgeef en nog veel meer van zulke dingen. Soms ging het wat makkelijker dan andere dagen. Door de affirmaties vaak genoeg te herhalen, ben ik gaan geloven dat ik het waard ben om mijn doelen te behalen en gelukkiger te zijn in het leven.

 

Mijn leven ziet er anders uit dan een aantal jaar geleden. Elke ochtend doe ik mindfulness via Headspace. Als ik thuis aan het werk ben dan luister ik podcasts van Lisa Nichols en Brene Brown, zodat ik kan leren van de informatie die zij hebben. Door Lisa heb ik meer affirmaties toegevoegd aan mijn lijstje en Brene helpt mij om mezelf kwetsbaar op te stellen en controle los te laten. Ik ben vooruit gegaan maar ik ben er nog niet helemaal.



Wat betekent 'self-love'?

Self love betekent onvoorwaardelijk van jezelf houden. In goede en in slechte tijden. Wanneer we het gevoel hebben dat er een negatieve ervaring voorkomt, dan zijn we geneigd om onszelf te 'straffen'. Dit doen we in de vorm van zelfkritiek. In onze cultuur hebben wij geleerd dat wij streng moeten zijn voor onszelf. Maar dit kan averechts werken. Zelfkritiek kan op lange termijn schadelijk zijn voor onze mentale gezondheid. Er een sterk verband tussen zelfkritiek en depressie. Het is zelfs een van de belangrijkste oorzaken van depressie. In een mildere vorm kan zelfkritiek leiden tot somberheid en niet geloven in jezelf. Het is ook moeilijk om niet zo kritisch te zijn op onszelf. Er is in de westerse wereld zoveel druk om speciaal en bovengemiddeld te zijn. De eisen zijn hoog dus in zulke tijden is het juist belangrijk dat we niet vergeten om van onszelf te houden.

 

Op dit punt vraag jij jezelf natuurlijk af hoe je self-love kan toevoegen in je eigen leven. Ik zal jullie een aantal tips meegeven.

 

  1. Zoek support

Als we het moeilijk hebben dan hoeven wij het niet alleen te doen. Praat met mensen die je kunnen aanmoedigen tijdens de down days.

 

  1. Een mantra opzeggen en ademhaling

Als ik me laat meeslepen door mijn gevoelens probeer ik me te focussen op mijn ademhaling. Dat zorgt ervoor dat ik rustiger wordt, maar mijn gedachten gaan na enige tijd alle kanten op. Daarom heb ik een simpele mantra namelijk: I can do this, het gevoel is maar tijdelijk.

 

  1. Maak wat tijd vrij voor jezelf.

We hebben het druk en vergeten best vaak om even 15 minuten in te plannen voor onszelf, tijdens zulke momenten kan je dingen doen waar jij van houdt. Zoals een hobby uitvoeren of jezelf lekker vertroetelen met een masker of een heerlijk warm bad. Door dit soort dingen te doen ontspan je en maak je stoffen vrij in je hersenen waar je blij van wordt.

 

 

  1. Durf kwetsbaar te zijn

Het kan moeilijk zijn want we willen geen pijn ervaren dus daarom bouwen wij muren om onszelf te beschermen. Stel jezelf kwetsbaar op om een diepere connectie te krijgen met de mensen om je heen. Zij zullen het waarderen dat jij dit aan hun vertelt. Maar jij zal je ook wat beter voelen.

 

  1. Laat controle los

We willen allemaal controle hebben over alles wat er met ons gebeurd. Maar dat is niet haalbaar, sommige factoren kunnen wij niet beïnvloeden. Dat leidt dan tot bijv. frustratie, boosheid, ongeduld en irritatie. Het is verspilde energie, onnodige stresshormonen. Als je er geen controle over hebt – stop dan met verlangen dat het anders was. En omarm de realiteit. Het omarmen van de realiteit betekent dat je je drang naar controle loslaat. Dat je het leven gewoon laat zijn. Dat je het accepteert zoals het komt en het durft te omarmen, ook al bevalt de uitkomst je niet.

 

  1. Lezen

Wil je wat dieper ingaan op self-love, probeer dan boeken te lezen. De schrijvers doen verschillende onderzoeken die de theorie van hun boek ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat je een beter beeld krijgt waarom het belangrijk is en wat de gevolgen kunnen zijn van self-love.

 

And i know, het is makkelijker gezegd dan gedaan. I struggle at times, but I keep trying.

 

Self-love journey is voor iedereen anders. Probeer uit te zoeken wat voor jou werkt. Zodat je kan ervaren hoe het is om onvoorwaardelijk van jezelf te houden.

 

Hoe verwen jij jezelf? Welke tip heb jij voor mensen die hiermee struggelen?

 

 

xxx

 

Quiana

 


































« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.